IR-rådgivarens bästa tips
Vi har ställt några frågor till Gustaf von Essen som jobbar som IR-rådgivare hos oss efter att ha arbetat med finansiell kommunikation och IR i dryga 35 år. Gustaf var senast marknads- och kommunikationschef på EP Bank, tidigare Erik Penser Bank som hade en stark position som samarbetspartner till mindre och medelstora börsföretag.
Hur kan de mindre börsföretagen förbättra sitt IR-arbete - vad är viktigast?
Att bygga relationer med kapitalmarknaden genom en förtroendeskapande kommunikation. För att lyckas är det viktigt att kommunicera på ett tydligt sätt hur företaget skapar värde åt sina ägare och vad som påverkar lönsamheten. Att kommunicera regelbundet med investerare, ägare och analytiker är också viktigt.
Och hur kommunicerar man bäst – och resurseffektivt?
Det handlar om att skapa tillfällen då man kan nå många olika representanter på kapitalmarknaden samtidigt. Förutom egna rapportpresentationer finns bolagsdagar, temadagar och investerarträffar som anordnas av banker och andra aktiemarknadsintressenter. Aktivitet i sociala medier är också ett effektivt sätt att skapa exponering och dialog med marknaden. Försök att nyttja tiden mellan rapporteringarna för kommunikation med marknaden.
Investerarträffar – vem arrangerar sådana?
Företag som erbjuder uppdragsanalys (börsbolag köper analys från ett finansiellt institut som i sin tur sprider analysen publikt) brukar anordna olika typer av evenemang för att ge de analyserade börsföretagen möjlighet att presentera sig för investerare. Några exempel: SEB, Carnegie, Mangold, Redeye och ABG Sundal Collier och Aktiespararna.
Förtroende är en aspekt som vi lyfte upp häromveckan på ett välbesökt frukostmöte. Vad är din tanke om förtroende på kapitalmarknaden?
Förtroende byggs genom öppen kommunikation och regelbundna uppdateringar om bolagets resultatutveckling och framtidsutsikter. Alla investerare ska vara informerade, inte bara de största ägarna och både bra och dåliga nyheter ska kommuniceras.
Vad ska en bra investerarpresentation innehålla enligt dig?
Innehållet ska kunna sättas i relation till hur bolaget skapar värde på lång sikt. Lyft fram de finansiella och operativa målen och ge en översikt av företagets marknad, tillväxtmöjligheter och utmaningar.
Men bolag som inte har kommunicerade mål – vad ersätter man dem med?
Då kan man lyfta fram vilka områden och åtgärder som företaget prioriterar under överskådlig framtid. Med fokus på omständigheter som påverkar lönsamheten.
Vill du veta mer om hur Gustaf kan hjälpa just ditt företag? Kontakta oss idag på info@sthlmkom.se.
Tre snabba tips från Gustaf:
1. Se till att er affärsmodell blir tydlig för analytiker och ägare. Dvs förklara och repetera – om och om igen – vad som verkligen påverkar lönsamheten.
2. Investera i byggandet av långsiktiga relationer med kapitalmarknaden.
3. Var noga med att ert bolag och dess nyckelpersoner är synliga i rätt kanaler och mot rätt målgrupp.